10 דברים שווטרינרים ירצו שתדעו על טיפול בחיית המחמד שלכם

להיות מעודכנים בקשר לבריאות שלנו ומה הכי טוב לרווחתנו, יכול להיות מאתגר.  כשזה נוגע לבעלי חיים, השאלות יכולות לבלבל אף יותר. תוכלו להשאיר את החברים-על-ארבע שלכם בריאים ושמחים יותר, אם תיישמו את 10 הטיפים הבאים שהומלצו על ידי וטרינרים לטיפול בחיות המחמד.

1. בדיקות שגרתיות הן הכרח

בדיוק כמוך, חיית המחמד שלך יכולה לחלות בבעיות לב, לפתח דלקות פרקים או כאבי שיניים. הדרך הטובה ביותר למנוע בעיות שכאלו מלהתפתח לבעיות חמורות יותר, היא אבחון מוקדם על ידי בדיקות שגרתיות אצל הווטרינר בכל שנה.

בדיקות שגרתיות הן הדרך החשובה ביותר להשאיר את החיות בריאות, ועל כך יעידו רוב הווטרינרים. הבדיקות אמורות לכלול נושאי תזונה ומשקל, כמו גם חיסונים מומלצים, טפילים, בדיקות שיניים ועוד.

2. עיקור וסירוס חיות המחמד

כלבים וחתולים רבים מוצאים את עצמם במכלאות ברחבי הארץ בכל שנה, כשחלק לא מבוטל מהם מומת כחלק ממלחמת הרשויות לשמירה על בריאות הציבור וחיות משק.

להלן דרך קלה לצמצם את תופעת ההמתות – עיקור וסירות חיות המחמד. ההליך יכול להתבצע מוקדם – בגיל שישה עד שמונה שבועות.

עיקור וסירוס לא רק מצמצמים את מספר חיות המחמד שאינן רצויות. ישנם יתרונות נוספים עבור חיית המחמד שלך. מחקרים מראים שההליך מפחית את הסיכוי לפתח סוגים מסוימים של סרטן, ובנוסף, הודות להפחתת הנטייה לברוח מהבית ולנדוד, מצתמצם הסיכון שהחיה תלך לאיבוד.

3. מניעת טפילים

פרעושים הם הטפילים החיצוניים הנפוצים ביותר שיכולים להטריד חיות מחמד, והם עלולים להוביל לגירויים בלתי פוסקים בעור, נשירת שיער, קרחות וזיהומים. פרעושים יכולים אף לגרום לחדירה של טפילים אחרים לגופם של חיות המחמד שלכם. כל שנדרש הוא בליעת פרעוש אחד על ידי הכלב או החתול, והדבר עלול להוביל לתולעים – הטפילים הפנימיים השכיחים ביותר שמשפיעים על כלבים וחתולים.

טיפולי מנע תקופתיים הם המפתח. טיפולי מנע ימזערו ואף יכחידו כל סיכוי להתפתחות פרעושים וטפילי מעיים. היות ותרופות מסוימות לטיפול בטפילים אצל כלבים עשויים להיות קטלניות עבור חתולים, מומלץ מאוד לשוחח עם הווטרינר על שמירת בריאות חיית המחמד.

4. שמירה על משקל בריא

כלבים וחתולים רבים בישראל סובלים מהשמנת יתר. בדיוק כמו בני אדם, השמנת יתר עשויה להוביל לסיכונים בריאותיים הכוללים סכרת, דלקות פרקים, סוגי סרטן שונים ועוד.

וטרינרים רבים יסכימו שהאכלת יתר היא הגורם המרכזי להשמנת חיות מחמד ושהתופעה עלולה לקצץ כמה שנים מחייה של חיית המחמד.

מכיוון שחיות זקוקות לפחות קלוריות ממה שאנשים נוטים לחשוב – בערך 185 – 370 קלוריות ליום עבור כלב קטן וכ- 240 – 350 קלוריות ליום עבור חתול במשקל נורמלי – מומלץ לשוחח עם הווטרינר, שיוכל להציע צורות האכלה ודיאטות המותאמות לגילו, משקלו וסגנון חייו של בעל החיים שברשותכם.

לבריאות אופטימלית, חיות מחמד זקוקות לחיסונים סדירים נגד מחלות נפוצות כגון כלבת, כלבלבת, לוקמיה של חתולים וצהבת כלבים.

תכיפות החיסונים תלויה במידה רבה בגיל חיית המחמד, סגנון חייו, בריאותו הכללית וסיכונים משתנים. מומלץ לשוחח עם הווטרינר על החיסונים המתאימים ביותר לכלב או החתול שלכם.

6. לספק סביבה מעשירה

סביבה עשירה ומגרה, היא מפתח נוסף לבריאות לטווח ארוך ולרווחתם של החברים הפרוותיים שלנו. חיות מחמד זקוקות לגירויים מנטליים, משמע – טיולים מחוץ לבית, ריצה, משחק עם צעצועים ועוד. במשחק כוונתנו למשחק אתך, לא רק למשחק לבד. משחק משותף עם הבעלים לא רק ששומר על שרירי חיית המחמד חזקים, הוא גם מחזק את הקשר שלך עם החבר-על-ארבע.

7. שבב מזהה לחיית המחמד

משמעות העדר סימן זיהוי היא שעד 15% מחיות המחמד לא ימצאו את דרכן הביתה אחרי שהלכו לאיבוד, ובמקום זאת – ימצאו את עצמן במכלאה במקרה הטוב. למרבה המזל, שבב זיהוי מאפשר לחיית המחמד להתאחד עם משפחתה, לא משנה כמה רחוק נדדה.

שבב זעיר בגודל של גרגר אורז מוחדר מתחת לעור החייה בפחות משנייה. השבב לא זקוק לסוללה ויכול להיסרק על ידי וטרינרים ועובדי עירייה.

הקפידו לרשום את חיית המחמד שלכם. השבב עשוי לעשות את כל ההבדל בין היעלמות חיית המחמד האהובה שלכם לעולם, או היעדרות זמנית וחזרה הביתה בשלום.

8. גם חיות מחמד זקוקות לטיפולי שיניים

בדיוק כמוכם, חיית המחמד שלכם עשויה לסבול מדלקת חניכיים וכאבי שיניים. בדיוק כמוכם, הברשה סדירה וניקיון הפה יעזרו לשמור על שיניי חיית המחמד שלכם בריאות וחזקות.

מחלות בפה ובשיניים הן אולי המחלות השכיחות ביותר שניתנות למניעה בחיות, אולם רבים לא מודעים ולא בודקים את הפה של חיית המחמד שלהם.

ההערכה היא שבערך 80% מהכלבים וכ- 70% מהחתולים מראים סימנים לבעיות דנטליות כבר בגיל שלוש, מה שמוביל לשיניים חלשות ורופפות וכאבים כרוניים. בנוסף לניקוי השיניים על ידי הווטרינר, ניתן להימנע ממחלות חניכיים בטיפול בשיניים על ידי הבעלים. הווטרינר הוא מקור מצוין לאינפורמציה על טכניקות צחצוח ושטיפת פה.

9. לעולם אין לתת לחיות מחמד תרופות שמיועדות לבני אדם

תרופות שמיועדות לבני אדם עשויות להרוג את חיית המחמד שלך. איבופרופן ונפרוקסן הם הרעלנים הנפוצים ביותר שגורמים לפגיעה בחיות מחמד, אולם תרופות נגד דיכאון, חומרים נגד גודש, מרפי שרירים ופרצטמול הם רק כמה מהתרופות שמהוות סכנה עבורן. תרופות לבני אדם עשויות לגרום לנזק בכליות, התקפים ודום לב אצל כלבים וחתולים.

במידה וקיים חשד שחיית המחמד שלכם בלעה תרופה כלשהי  – או כל רעל אחר לצורך העניין – מומלץ לטלפן מידית לווטרינר שלכם במקביל למוקד חירום 24 שעות.

10. נסיעה בטוחה ברכב

אתם חוגרים חגורות לבטיחות ברכב, למה לא לחגור גם את חיית המחמד? חיות מחמד שלא חגורות ברכב יכולות להוות הסחת דעת לנהג, ויכולות להעמיד את עצמן, כמו גם את הנהג, בסכנה לפגיעה חמורה ואף גרוע מכך. לשמירה על בטיחות חיית המחמד שלך בנסיעה:

• לעולם אל תניחו לחיית המחמד לנסוע במושב הקדמי, בו היא נמצאת בסיכון הגבוה ביותר לפציעה חמורה ואף מוות במקרה שכרית האוויר תיפתח עליה.
  • אל תניחו לכלבים לנסוע עם ראשם מחוץ לחלון, או ללא השגחה במושב האחורי כשהחלון פתוח. בשני המקרים גובר הסיכון שהכלב ייזרק מהרכב במקרה של תאונה או יקפץ החוצה מרוב התלהבות.
  • לשמירה על בטיחות מקסימלית, שמרו על חתולים ב‫מנשא סגור. עבור כלבים קיימת רתמה מיוחדת שננעלת על חגורת הבטיחות, או מלונה מאובטחת היטב.

מקווים שעזרנו לכם לשמור על בטיחותכם ובטיחות חיית המחמד שלכם. עקבו אחרי 10 הנקודות הנ"ל והבטיחו את בריאותם ואושרם של חיות המחמד שלכם.

צוות, בית חולים לחיות שדמה