הסיבות והטיפול בהקאות של כלבים

כלב עשוי להקיא פשוט משום שאכל מאכל לא טעים או בלע יותר מידי מזון, מהר מידי. אולם, הקאות יכולות להצביע על בעייה רצינית יותר, כגון בליעת חומר רעיל או מצב אחר שדורש טיפול רפואי מיידי. הקאות לעיתים קשורות גם לבעיות במערכת העיכול והפרעות מערכתיות – אותן מומלץ מאוד לאבחן על ידי וטרינר.

גורמי הקאה אפשריים

• זיהום חיידקי של מערכת העיכול.
  • גורמים הקשורים לדיאטה (שינויים בתזונה, אי-סיבולת למזון מסוים, בליעת אשפה).
  • טפילי מעיים.
  • אי ספיקת כליות חריפה.
  • אי ספיקת כבד חריפה או דלקת כיס מרה.
  • דלקת לבלב.
  • בחילות לאחר ניתוח.
  • בליעת חומרים רעילים.
  • זיהומים נגיפיים.
  • תרופות מסוימות או חומרי הרדמה.
  • היפוך קיבה.
  • מכת חום.
  • מחלת תנועה (בדרך כלל כתוצאה מנסיעה ברכב).
  • דלקת ברחם.

הקאות שמתרחשות לסירוגין או באופן בלתי סדיר על פני תקופה ארוכה, יכולות להתעורר כתוצאה מדלקות בטן או קיבה, עצירות קשה, סרטן, הפרעות בתפקוד כליות, מחלות כבד או מחלה סיסטמית כזו או אחרת.

כלב מקיא

מה עליי לעשות אם הכלב מקיא בתדירות גבוהה?

התקף הקאה בודד הוא לא סיבה לדאגה גדולה. אולם, התקפי הקאה כרוניים ותכופים יכולים להצביע על מצב רציני ביותר, כגון קוליטיס, חסימת מעיים או פרוו וירוס. במידה והכלב מקיא בתדירות גבוהה, מומלץ ביותר להגיע עמו לבית החולים הווטרינרי הקרוב לבדיקה ואבחון.

לאילו תסמינים נוספים יש לשים לב?

הסיבות להקאה כל כך מגוונות שלפעמים האבחון קשה במיוחד. לכן, חשוב לספק לוטרינר המטפל כמה שיותר פרטים ולציין סממנים אחרים שהתרחשו. יש לשים לב בעיקר ל:

• שלשולים.
  • התייבשות.
  • תשישות.
  • כלב מקיא דם.
  • ירידה במשקל.
  • שינוי בתיאבון.

בכל הקשור לתדירות הקאות; במידה וכלב מקיא פעם אחת אך ממשיך לאכול בצורה סדירה ומגלה פעילות מעיים רגילה, סביר להניח שמקרה ההקאה היה מקרה בודד.

מתי מומלץ לבקר אצל הווטרינר?

אנא בקרו אצל הווטרינר במידה ותבחינו באחד מהסימנים שהוזכרו לעיל, ובפרט אם הכלב מקיא יותר מפעם אחת במהלך היום, או אם ההקאות נמשכות מעבר ליום אחד.

כיצד מאבחן הווטרינר את הסיבות להקאת הכלב?

בהתאם לגיל של חיית המחמד שלך, ההיסטוריה הרפואית שלה, ממצאי הבדיקה הגופנית וסימפטומים מסוימים אחרים, הווטרינר יוכל להחליט על הצורך בבדיקות שונות לאבחון  (ספירת דם, צילומי רנטגן, אולטרסאונד, בדיקות צואה, אנדוסקופיה, ביופסיה או אפילו ניתוח גישוש) על מנת לבצע אבחון.

מהם הטיפולים האפשריים?

על אף שמומלץ ביותר להישמע להוראות הרופא הווטרינר- ולא לנסות טיפולים אלטרנטיביים בכלב שלכם, לא מעט אנשים מספקים טיפול ראשוני להקאות הכלב בדרכים שלא שונות מטיפול בילד חולה. בין הטיפולים המקובלים: תפוחי אדמה מבושלים, אורז מבושל היטב ועוף (ללא העור). במקרים מסוימים הטיפול יאלץ לכלול נוזלים, אנטיביוטיקה, שינוי הרגלי אכילה, תרופות נגד הקאה (כעזרה לשליטה בהקאות) או תרופות אחרות.

כאמור, אין תחליף לבדיקה וטרינרית מקצועית לטיפול בכלב מקיא. ההמלצות הנ"ל אינן מהוות תחליף ליעוץ וטרינרי מקצועי.

למקרים דחופים, אנא פנו לרופא וטרינר תורן 24 שעות.