קדחת קרציות בכלבים, זוהי מחלה הנגרמת ממספר חיידקים המועברים על ידי קרציה לכלב. בארץ החיידק העיקרי נקרא  ארליכיה מסוג  Erlichia canis המתאחסן בתאי הדם הלבנים והורס אותך במהלך המחלה. החיידק מועבר לכלב על ידי קרצית הכלב החומה הנפוצה בארץ. מופע חמור של המחלה נפוץ בעיקר בדוברמנים וברועים גרמניים.

קדחת קרציות בכלבים

קדחת קרציות בכלבים, נגרמת ממספר חיידקים המועברים על ידי קרציה לכלב

קיימים שלושה שלבים עיקריים של המחלה:

השלב האקוטי (המיידי או החריף)

הסימפטומים מופיעים בין שבוע לשלושה שבועות לאחר עקיצה מקרציה נגועה. בלוטות הלימפה מוגדלות ובעל החיים יהיה חלש, עייף,מדוכא, חסר תיאבון, יהיה לו קשה לנשום ונראה לעיתים בצקות בגפיים.

השלב הסאב-קליני (הרדום)

החיידק יכול להימצא בגופו של בעל החיים חודשים ואף שנים ללא מופע של סימנים קליניים.

השלב הכרוני

נצפה לראות דימום מהאף ושטפי דם עוריים, אנמיה, כאב בעניים, כשל כליות, איבוד משקל דרמתי, חום, קשיי נשימה עקב דלקת ריאות ודלקת כואבת במפרקים. לעיתים, בעל החיים יסבול מסימנים עצביים כמו פירכוסים, בעיות קואורדינציה, הטיית ראש, ושיתוק.

אבחון קדחת קרציות

חשוב לספק, היסטוריה נרחבת על בריאותו של בעל החיים עד לתחילת הופעת הסימנים הקליניים, כמו כן להדגיש באם נראו קרציות על בעל החיים.

אנו, בבית חולים לחיות שדמה, נערוך מספר בדיקות. ביניהן: ספירת דם, ביוכימיה, ולעיתים בדיקת שתן. לרוב נמצא כי בספירת הדם נראה אנמיה, מספר הטסיות (התאים החשובים במנגנון קרישת הדם) יהיה נמוך, תהייה ירידה בכמות התאים הלבנים מסוג נויטרופילים, ועליה בלימפוציטים (סוג תא דם לבן שעלייה בכמותו תעיד על דלקת חמורה).

בבדיקת השתן לעיתים נראה כמות גבוהה של חלבונים המעידה על דלקת כליות.

סמנים נוספים שנחפש הם: דימומים בעין, דלקת ריאות וטחול מוגדל.

קדחת קרציות בכלבים

הטיפול מסלק את החיידק מהגוף ומייצב את בעל החיים

טיפול בקדחת קרציות

מטרתו העיקרית של הטיפול הוא סילוק החיידק מהגוף וייצוב בעל החיים על ידי ניהול וטיפול בסיבוכים המתפתחים בעקבות המחלה כמו אנמיה ודימומים. הטיפול העיקרי, הינו מתן אנטיביוטיקה יחד עם תרופות אנטי-דלקתיות שיפחיתו את הדלקת והנפיחות. כמו כן, חשוב לתת נוזלים לשמור על הידרציה טובה של בעל החיים, ואם האנמיה חמורה, יש צורך במתן מנת דם. הפרוגנוזה טובה אם הטיפול ניתן בשלב מוקדם של המחלה.

מניעה

לאחר שחרור בעל החיים הביתה, יש לדאוג לו למקום שקט ונוח בו הוא יוכל להחלים בשקט וללא הפרעות. יש לשמור על רמת פעילות נמוכה וטיולים קצרים, ולהימנע מאזורים נגועים בקרציות. פקח עין על כלבך והייה ערני למציאת קרציות על פרוותו. במידה וכלבך מתחיל לדמם בפתאומיות גשו מייד לטיפול.

מומלץ לחזור לביקורות על מנת לעקוב אחר החלמתו של בעל החיים. המניעה הטובה ביותר היא שימוש במוצרים דוחי קרציות, כמו קולרים ואמפולות מיוחדות במהלך כל השנה ובדיקה של פרוות כלבך לקרציות לעיתם קרובות.

בית חלים לחיות שדמה