בניית מערכת החיסון וחיסונים בחתולים ובכלבים-

חיסוני גורים לחתולים וכלבים, וחיסון לחיית המחמד הבוגרת שלכם, הינם מרכיב חשוב והכרחי בתרומה להגנה על חייה. אנו, הוטרינרים בבית חולים לחיות בשדמה, לוקחים בחשבון את גילה של החיה ומצבה הבריאותי בטרם מחליטים לחסן אותה כנגד מחלות מדבקות.

מדוע אתם בכלל צריכים לחסן את חיית המחמד שלכם בחיסון?

שאלה זו נשאלת לעתים תכופות ע"י לקוחות בבית החולים בשדמה, והתשובה עליה היא פשוטה.

חיסון חיית המחמד מהווה מרכיב מרכזי וחשוב בהגנה על חייה. מערכת החיסון של החתול או הכלב, מגנה עליהם ממגוון מחלות מדבקות וקטלניות המועברות על ידי בקטריות, וירוסים וטפילים למיניהם. החיסונים עוזרים למערכת החיסון להתגונן מפני מחלות, על ידי החדרת חלקיקים מיקרוסקופים שנקראים אנטיגנים אשר אינם יכולים לגרום למחלות, ומספקים למערכת החיסון מידע רב- ועל ידי כך דרך להתגונן מפני המחלה. אם חיית המחמד שלכם נחשפה למחלה שבפניה היא מחוסנת, היא תהיה מוגנת מפניה. התבטאות המחלה תהיה לא מורגשת, או בעוצמה נמוכה יחסית למצב בו היא לא הייתה מחוסנת.

על אף התפקיד החשוב שיש לחיסונים בשמירה על חיי חיית המחמד שלכם, הם אינם מספקים הגנה מוחלטת בפני המחלות. רמת ההגנה משתנה בין חיה לחיה, ותלויה בזיכרון החיסוני של אותה חיה. לכן מומלץ כאמצעי ביטחון נוסף, להרחיק את חיית המחמד שלכם מחתולים או מכלבים נגועים וחולים ומסביבה מזוהמת.

מדוע אתם צריכים סידרה של חיסונים לגור שלכם?

בשעות הראשונות לאחר ההמלטה, החתלתולים והכלבלבים יונקים מאמם חלב המכיל בנוסף לאבות מזון חשובים, גם נוגדנים נגד מחלות מדבקות. נוגדנים אלה משמשים להגנה פאסיבית מפני מחלות בשבועות הראשונים לחיי הגור. עם הזמן יורדת רמת הנוגדנים, ובמקביל מערכת החיסון של הגור מתחילה להתפתח. ההגנה הפאסיבית מהנוגדנים שהגור קיבל מאימו, יורדת לרמה נמוכה אשר כבר אינה מגינה עליו ברמה מספקת. בחלון זמן זה, הגור חייב לקבל חיסונים שיפתחו אצלו זיכרון חיסוני אישי והגנה אקטיבית משלו, לפני שייחשף לגורמים מדבקים כמו וירוסים ובקטריות.

בחלון זמן זה קיימת בעיה: מצד אחד, הנוגדנים שהגור קיבל מאמו עדיין מגנים עליו מפני מחלות, אך מצד שני מפריעים למערכת החיסון שלו להתפתח ולהגיב לחיסונים חיצוניים, שהכרחיים לבנייה של הזיכרון החיסוני האקטיבי שלו.

לכן, סידרה של שלושה חיסונים לחתול וארבעה לכלב, ניתנת מגיל 6 שבועות במרווחי זמן של שבועיים אחד מהשני- על מנת לפתור את הבעיה ולבנות בהדרגה את מערכת החיסון של הגור.

האם צריך לחסן את החתול או הכלב הבוגר על בסיס שנתי?

התשובה לשאלה שכיחה זו, תלויה בהחלטת הווטרינר. הזיכרון החיסוני של מגוון המחלות הניתנות לכלב או החתול, שבעצם מגדירים את רמת המוכנות של גופו בהדיפת מחלות כפי  שהזכרנו קודם, משתנה מחיה לחיה. בנוסף -רמות המוכנות וההגנה יורדות לאחר מספר חודשים, ולכן מומלץ להקפיד על חיסון שנתי.

הווטרינר רשאי להמליץ במקרים של חיה חלשה, זקנה, חולה וצעירה מידי על דחיית החיסון השנתי.

האם  כלבים או חתולים אשר אינם יוצאים מהבית כלל ואינם חשופים לחיות אחרות זקוקים לחיסון שנתי?

התשובה לכך היא חד משמעית כן. אנו לא חיים בסביבה סטרילית. באזורים בו אנו חיים, מסתובבים חתולי רחוב וכלבים אשר חלקם נושא מחלות מדבקות מסוכנות. מספיק לדרוך בטעות על חול או דשא אשר מספר ימים קודם לכן חתול או כלב נגוע הקיא או שלשל עליו, כדי להכניס את הזיהום הביתה -וכתוצאה מכך להדביק את חיית המחמד שלכם.

אלו תופעות לוואי קיימות מחיסונים?

לרוב, אנו כמעט ולא נתקלים בתופעות לוואי הקשורות לחיסונים. אך כמו כל הליך רפואי שאינו חף מסיכונים, קיימת האפשרות של תגובות שונות של חיות המחמד לחיסון.

תופעות לוואי אפשריות:

-חום

-כאב או גירוי במקום הזריקה.

-חוסר תיאבון.

-חולשה כללית.

-נפיחות כתוצאה מתגובה מקומית לזריקה

תופעות לוואי אלו, כשמופיעות, בדרך כלל נעלמות ונפתרות לאחר יום או יומיים.

-תופעות נדירות מאוד: תגובות אלרגיות לחיסון.

לכן אנו בבית חולים לחיות בשדמה, ממליצים למחסנים את חיית המחמד שלהם, להמתין כ15 דקות לאחר החיסון באזור המרפאה. כמו כן, להיות בקשר בימים הראשונים לאחר החיסון- בעיקר לאחר חיסון הגורים הראשון, עם הוטרינרים בבית החולים.

למתעניינים, להלן פירוט קצר על המחלות בפניהן מחוסנות חיות המחמד שלכם בחיסון השנתי.

החיסון השנתי לכלב מכיל נוגדנים כנגד מחלות קטלניות אלו:

-כלבלבת (Distemper)- נגיף אשר פוגע במערכת העצבים, עור נשימה ולב. מחלה שכלבים שורדים לעיתים נדירות בלבד.

-עכברת 1,2 (Leptospirosis)- דרך העברה עיקרית היא על ידי חיידק שנמצא בשתן של עכברים נגועים. המחלה גורמת לדלקות בכבד ובכליות, ומדבקת גם לבני אדם.

-דלקת כבד נגיפית (Infectious canine hepatitis)- נגיף קטלני אשר פוגע בכבד, גורם לשלשולים הקאות וצהבת.

-פארא-אינפלואנזה (Parainfluenza)- מחלה דמוית שפעת, הווירוס אחראי לדלקות בדרכי הנשימה, ועל חלק מקומפלקס  "שעלת המכלאות".

-פרוו (Parvovirus)- נגיף קטלני הפוגע בתאים המתחלקים מהר, בעיקר בגורים, כגון תאי מח עצם, מעיים, לב ובלוטות לימפה. הוירוס גורם לשלשולים ותמותה מהירה.

-קורונה (Coronavirus)- אחראי לפגיעה במעיים ולשלשולים. שילוב שלו ביחד עם נגיף הפרוו, גורם לתמותה מהירה בכלבים.

החיסון השנתי לחתול מכיל נוגדנים כנגד מחלות קטלניות אלו:

-חתלתלת (Panleukopenia)- מחלה ויראלית מדבקת וקטלנית, שגורמת לשלשולים, חולשה ופגיעה במערכת החיסון.

-רינוטראכאיטיס (Rhinotracheitis)- המחלה נגרמת ע"י וירוס הרפס, שגורם לזיהום בדרכי הנשימה העליונות ובעיניים. חום גבוה, התעטשות בלתי פוסקת, ודלקת ריאות -הם עיקר התסמינים של המחלה.

-כלמידיה (Chlamidiosis)- חיידק שגורם לדלקות בעיניים ובדרכי הנשימה. הפגיעה קיימת בעיקר אצל גורי חתולים, ולעתים בשילוב עם נגיף ההרפס ונגיף הקליצי. חיידק זה מסוגל להדביק בני-אדם וחיות מחמד אחרות (כלב, ציפורים ועוד)

-קליציוירוס (Calicivirus) מחלה שפוגעת בחלל הפה, האף ודרכי הנשימה העליונות. תסמינים נוספים אפשריים: חום גבוה, עיניים דומעות, הפרשות מהנחיריים, חוסר תאבון וכאבי שרירים.