דמודקס (אקריות) בכלבים
הכלב שלך אובחן כחולה בדמודקס. מה זה?

דמודקוזיס זו מחלת עור הנגרמת על ידי האקרית-דמודקס קניס,אשר חיה עמוק בתוך שורשי השיער. האקרית הזו היא חלק מהפלורה הרגילה שלעור הכלב ובדרך כלל נמצאת במספרים קטנים בשורשי השערות.

אקריות אלו הן ספציפיות לכלב ובדרך כלל ואינן מדבקות לכלבים אחרים או לבני אדם. גם ליונקים אחרים אפילו בני אדם,יש את היצור המיקרוסקופי הזה כחלק מהפלורה הטבעית של העור. בחלק מהכלבים גידול משמעותי באוכלוסיה של האקריות הללו מוביל למחלת עור קשה לא אסטטית ומפרישה.
ישנן שני ביטויים למחלה:
דמודקס מקומי-בדרך כלל עד חמישה מוקדים שונים בגוף. עובר בדרך כלל בטיפול יחסית פשוט. צורה זו נראית בעיקר בגורים לקראת גיל שנה.
דמודקס מפושט- מעל חמישה מוקדים או אזורים שלמים נגועים כמו הפנים והעיניים. צורה זו יכולה להתפתח למחלה חמורה וכרונית. ביטוי זה חמור כי ישנו סיכוי להחמרה עקב זיהום חיידקי.

כיום, למדע לא ידועה הסיבה הישירה להתפתחות המחלה הזו. אצל רוב הגורים מערכת החיסון שומרת על האיזון בפלאורה בעור,ואצל אלה שמערכת החיסון כושלת,מתחיל להתפתח ביטוי מקומי של המחלה. עם התבגרות הגור ומערכת החיסון שלו וביחד עם טיפול מתאים לרוב הכלב מתגבר על האקרית.
אצל כלב בוגר, התפתחות של מחלת הדמודקס גם כן מקושרת לכשל חיסוני. הכשל הזה יכול לנבוע ממספר גורמים: מחלות זיהומיות,מחלות הורמונאליות ,חסר מטאבולי,עקה,וכדומה. לרוב, לא מתגלה סיבה ישירה לכשל החיסוני שכנראה נבע מהתפתחות לקויה של מערכת החיסון.

ישנם גזעים אשר מבחינה גנטית נוטים ,יותר מאחרים, לפתח את המחלה הזו:
*רוטוויילרים
*פיט בול טרייר
*בולדוג אנגלי
*שר-פיי
מומלץ לסרס ולעקר חיה אשר חולה בדמודקס ולא להשתמש בה להרבעה.

מה הם הסימפטומים של המחלה?
הסימפטומים האופיינים למחלת הדמודקס הם:
-איבוד שיער
-אדמומיות בעור.
-השחרה של העור עקב היפר פיגמנטציה.
-פצעים מוגלתיים.
איך מתבצע האבחון למחלה?

האבחון מתבצע על ידי לקיחת מגרדי עור עמוקים או ביופסיה עורית. הווטרינר מסתכל בעזרת מיקרוסקופ ובודק את כמות האקאריות והשלב במחזור החיים שלהן (מבוגרות,צעירות או ביצים),ועל ידי כך יכול להתאים טיפול לכלב.
איזה טיפול קיים לדמודקס?

הטיפול משתנה בהתאם לגיל הכלב מצב המחלה ומצבו הבריאותי הכללי של הכלב. הטיפול בעיקרון כולל זריקות או סירופ עם חומר מיוחד שהורג את האקריות, חפיפה בשמפו רפואי,אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומי העור וויטמינים לחיזוק מערכת החיסון.
הטיפול הוא ארוך יחסית,ועל הלקוח להתמיד בביקורות כדי לטפל במחלה, עד להיעלמותה.
הפרוגנוזה (הצלחת הטיפול) למחלה היא טובה בסך הכל.

יש להימנע מלחץ מיותר על כלב שחולה במחלה. כגון שינויים בשגרה היומית,השתתפות בתחרויות כלבים וכלבה אשר עוברת ייחום. ברגע שהכלבה נרפאה מהמחלה מומלץ לעקרה כדי שהלחץ בזמן הייחום וההורמונים שמשתחררים יכולים לגרום להישנות המחלה.

ד"ר רון רם
ד"ר עופר נריה