אאורל המטומה/ שטף דם אוזני

המטומה (שטף דם) היא התנפחות של רקמה בנוזל דמי שנוצר כשכלי דם נפגעים ומדממים בתוך הרקמה. המטומה,באפרכסת האוזן, נוצרת כשבעל החיים מנער את אוזניו, לרוב כתוצאה מדלקת אוזניים אשר גורמת לגירוד עז. בתנועות אלו, פוגעות בכלי הדם הקטנים הנמצאים באפרכסת. כתוצאה מכך, אפרכסת האוזן עלולה להתנפח ולהתמלא בדם. התחושה שמתקבלת היא כמו בלון מלא במים. לעיתים, האוזן מתנפחת למימדים כאלו שהפתח לתעלת האוזן נחסם. המשקל העודף שמתווסף לאוזן אינו נוח לחיה ויכול לגרום לשינוי מבני בסחוסי האוזן. מצב זה נפוץ יותר בכלבים מאשר בחתולים.

המטומות קטנות לרוב אינן מהוות בעיה גדולה, אך בכל מקרה יש לפנות לווטרינר על מנת לקבל טיפול לפני שההמטומה תגדל:

– כשההמטומה גדולה עד כדי חסימת תעלת האוזן, במצב זה קשה לאבחן ולטפל בדלקת אוזניים ראשונית והאוזן לא תחלים. לכן, במקרים כאלה חייבים לטפל, קודם כל, בהמטומה כדי לאפשר טיפול בדלקת האוזניים.

– לעיתים מיקום ההמטומה הוא כזה שהצלקת שתתקבל לאחר ההחלמה תצר משמעותית את תעלת האוזן ותחשוף את החיה לחיים שלמים של בעיות ודלקות אוזניים. בעיה זו היא בעיקר נפוצה בחתולים.

הפתרון

1. אספירציה/ ניקוז: בתהליך בעזרת מזרק מנקזים את הנוזל שהצטבר באפרכסת. הבעיה היא שהמרווח שנוצר כתוצאה מכך מתמלא במהירות שוב בדם ובנוזלים, ולכן פתרון זה הוא זמני ביותר. היתרונות של שיטה זו הם שהיא קלה לביצוע ועלותה נמוכה, אך החסרונות הם ששיטה זו עלולה גרום לדלקת ולעיתים רבות יש צורך בניקוזים נוספים. בנוסף, אם נוצר קריש דם, כמות הנוזל שניתן לנקז קטנה ואז שיטה זו עלולה כלל לא לעבוד.לרוב שיטות אחרות הן נפוצות יותר.

2. ניתוח פתיחת ההמוטומה ותפירה מיוחדת:

בשיטה זו נעשה חתך באפרכסת המאפשר את ניקוז הנוזלים וקרישי הדם. לאחר מכן מחברים את שני צידי האפרכסת בעזרת מספר תפרים אנכיים כדי למנוע הישנות של ההמטומה. האוזן נחבשת למשך 3 שבועות בהן נוצרת רקמת צלקת שתמנע הצטברות נוזלים עתידית.

לרוב קיימת סיבה ראשונית בגללה החיה ניערה את אוזניה מלכתחילה, ולרוב הסיבה היא דלקת אוזניים. לכן יש לטפל גם בדלקת יחד עם הטיפול בהמטומה. הטיפול בדלקות אוזניים כולל הסתכלות במיקרוסקופ מההפרשות מהאוזן והתאמת נוזל ניקוי מתאים לאוזניים. כמו כן, לבית יינתנו בנוסף לנוזל השטיפה המיוחד גם טיפות אנטיביוטיות ולעיתים גם אנטיביוטיקה למתן בפה.

אם לא מטפלים בהמטומה הנוזל בסופו של דבר ייספג בעצמו, אך הבעיה הגדולה היא שדלקת האוזניים לא תחלים. בלי טיפול, נוצרת רקמת צלקת נרחבת והאוזן נראית "מוזרה" מבחינה קוסמטית ובעלת מבנה "כרוביתי" אבל העיקר הוא, שללא טיפול, דלקת האוזניים יכולה להתפתח לסכנת חיים ברגע שהיא פוגעת באוזן התיכונה ועור התוף. כמו כן,. ההחלמה של המטומות גדולות, ללא טיפול, עלולות לקחת חודשים בהם החיה סובלת.

המטומה בחתול

המצב בחתול הינו מסובך יותר מהמצב בכלב כיוון שהסחוס באוזן החתול הינו רגיש יותר לדלקות והצלקת שנוצרת הינה חמורה יותר. אי טיפול יגרום להיווצרות צלקת, שבהכרח תצר את תעלת האוזן ותעלה משמעותית את הסיכוי ללקות בדלקות אוזניים כרוניות. זאת הסיבה שטיפול כירורגי בחתולים הינו חשוב ביותר. גם בחתולים, הסיבה הראשונית להיווצרות ההמטומה היא דלקת אוזניים שלא טופלה. בחתולים רוב דלקות האוזניים נגרמות מטפילים (אקריות אוזניים). גם בחתולים,יש צורך בחבישה של כשלושה שבועות ולעיתים אף בקולר אליזבטיאני כדי להגן על האוזן מציפורני החתול.