אין כלבים שמדברים עברית. מצד אחד, זה מה שהופך אותם למה שהם – חיית מחמד מקסימה, שמתקשרת איתנו בצורות אחרות ולא באמצעות מילים. מצד שני זה גם יוצר בעיות: לפעמים קשה לנו להבין מה הכלב שלנו רוצה מאיתנו – וגם לו קשה להבין מה אנחנו רוצים ממנו.

ישנם מקרים שבהם בעית התקשורת עלולה להיות מסוכנת – כאשר הכלב שלנו סובל מכאבים או ממחלה, והוא לא יכול לדבר על זה. עם זאת, ישנם סימנים לכך שהכלב שלנו סובל, וישנם סימנים לכך שיש לקחת אותו במהירות לווטרינר מכיוון שמדובר בבעיה בריאותית חמורה.

מהם הסימנים הללו? מתי צריך לקחת את הכלב לווטרינר באופן מיידי? איך נדע שהכלב שלנו חולה?

את הסימנים חילקנו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה כוללת סימנים שיכולים לומר לנו שהכלב שלנו חולה, אבל הוא עדיין איננו זקוק לטיפול חירום – במקרה שכזה אין צורך למהר ,אלא ניתן לקבוע תור אצל הווטרינר שלנו. הקבוצה השנייה, כוללת סימנים שעם הופעתם יש לגשת מייד לווטרינר– גם באמצע הלילה, למרכז וטרינרי שפתוח 24 שעות או לוטרינר תורן. בכל מקרה של ספק כדאי וחשוב להתייעץ עם הווטרינר שלכם.


סימנים מדאיגים, אבל עדיין לא מקרה חירום

לפני שנתמקד במקרים שבהם יש לגשת לווטרינר באופן מיידי, חשוב לציין את הסימנים השונים שמספרים לנו שהכלב שלנו לא מרגיש טוב. במקרים כאלה, כדאי להתייעץ עם ווטרינר ובעת הצורך לקבוע תור לבדיקה.

שינוי בהתנהגות: הדרך הטובה ביותר לדעת מתי הכלב בריא ומתי לא, היא להכיר אותו היטב. כאשר הכלב משנה הרגלים – לא משחק כמו תמיד, נמנע מפעולות שגרתיות ובכלל מתנהג אחרת ממה שאתם מכירים – ייתכן והוא סובל מבעיה בריאותית.
עייפות: לא אחרי טיול ארוך או משחק, אלא ללא סיבה ברורה.
חוסר מנוחה: כלב איננו רגוע ומסתובב בבית ללא הפסקה כשאין סיבה חיצונית לכך, כמו רעש בלתי רגיל וכדומה. ייתכן והוא סובל מכאבים או בעיה אחרת
.• אובדן תיאבון
שתייה מרובה: שתייה מרובה אצל כלבים יכולה להעיד על בעיות בכליות. אם מדובר ביום חם או אחרי טיול ארוך או משחק סוער, שתייה מרובה היא נורמאלית. אבל אם הכלב שותה הרבה יותר מהרגיל – יותר פעמים ויותר זמן – ואם הוא צריך להשתין הרבה ואפילו משתין בבית, כדאי להתייעץ עם ווטרינר, ולקבוע תור לבדיקה.
שלשול/צואה רכה: הקפידו לבדוק את הצואה של הכלב כדי לדעת באם חל שינוי. שינויי תזונה יכולים להוביל לשינוי בצואה.
עצירות/חוסר יכולת להשתין
דם בצואה/בשתן
הקאות: כלבים מקיאים לפעמים – זה נורמאלי ולא תמיד מהווה סימן לבעיה. הקאות חוזרות לעומת זאת, יכולות להצביע על בעיה.
צליעה: אם היא נמשכת ולא עוברת מיד -כדאי להתייעץ עם וטרינר.
קושי לקום: אם הכלב מתאמץ לקום, ייתכן והוא סובל מבעיות אגן.
כאב: כל סימן לכאב אצל הכלב מחייב בדיקה ומעקב. במקרים שהכאב רב יותר או שהוא נמשך ולא חולף, יש לגשת לווטרינר.
קשיי נשימה: אם הכלב נושם מהר מדי, ייתכן וישנה בעיה. חשוב לזכור שכאשר חם בחוץ או בבית, הכלב נושם בפה פתוח כדי לקרר את עצמו (הלחתה.) אם מספר הנשימות עולה על 40 בדקה- יש מקום לדאגה וכדאי להתייעץ עם ווטרינר.
ריח רע מהפה: להרבה כלבים יש באופן טבעי ריח לא טוב מהפה. אם הריח רע יותר מהרגיל או שהוא שונה, חשוב לגשת לבדיקה.
טלטול אוזניים בלתי פוסק: בעיקר כשהוא מלווה בגירוד. ייתכן וזו דלקת אוזניים. כיוון שמדובר בסבל רב לכלב, אסור לדחות את הביקור אצל הווטרינר.
פרווה יבשה, דהויה, נושרת: יש כלבים שהפרווה שלהם פחות נעימה מכלבים אחרים באופן טבעי. כאשר הפרווה נראית אחרת מהרגיל – קרחות, יובש רב, נשירה מוגברת, אובדן ברק ורכות וכדומה – כדאי לבדוק מה הגורם לכך.
ירידה פתאומית במשקל
גרירה של הישבן על הקרקע: סימן שיכול להעיד על מספר בעיות – תולעים בבטן, בעיות מעיים או בעיות בבלוטות האנאליות. יש לקבוע תור לבדיקה.
ליקוק בלתי פוסק של כפות הרגליים: לעיתים זהו סימן לאלרגיה, לעיתים בעיה התנהגותית. אם הליקוק איננו פוסק, כדאי להתייעץ עם וטרינר.


לפעמים לא צריך סימנים כדי לדעת שזה מקרה חירום

כאשר הכלב הוכש על ידי נחש ארסי: אם ראיתם שהכלב ננשך על ידי נחש או כשיש לכם יסוד סביר לחשוד שזה קרה – יש לגשת באופן מיידי לווטרינר.
במקרה שהכלב אכל רעל או מזון מסוכן בכמות גדולה: ישנם מזונות שהינם מסוכנים לכלב (חלקם מפורטים כאן) – אם הכלב אכל כמות גדולה מהם בבת אחת מדובר במקרה חירום.
כשהכלב ננשך ויש פצע פתוח: פצעים יכולים להזדהם במהירות, ואת הדימום יש לעצור באופן מיידי.
לאחר תאונת דרכים: יש לבדוק אם הכלב סובל מפגיעות פנימיות, גם אם כלפי חוץ הוא נראה בסדר גמור.


סימנים של מקרה חירום

שימו לב: בכל מקרה חירום כדאי להתקשר מייד לווטרינר כדי לדעת אם ישנן פעולות שאותן ניתן לבצע באופן מיידי, עוד בבית או בדרך אליו, כדי לטפל בבעיה.

גורים: גגורים צריכים תשומת לב מיוחדת, מכיוון שהם רגישים יותר מכלבים בוגרים. בעיות שיכולות אולי להמתין אצל כלבים בוגרים – למשל שלשול מימי או כאב מקומי – דורשות טיפול מיידי כאשר מדובר בגורים. לכן כאשר גור סובל מבעיה בריאותית, כדאי מאוד להתייעץ באופן מיידי עם וטרינר.
אפאטיות מוחלטת: הכלב אינו מגיב בשום אופן אליכם או לסביבה.
עילפון
שיתוק: הכלב איננו יכול לזוז.
קושי בעמידה: הכלב עומד בקושי, ונשען על קירות כדי לייצב את עצמו.
נפילות, עוויתות: הכלב נופל פתאום על הקרקע במהלך טיול או בבית, עוויתות בכל הגוף.
קשיי נשימה חמורים, נשימה מאומצת מאוד: הכלב לא מצליח לנשום או שהוא מתנשם מהר מאוד ולא מפסיק.
יללות בלתי פוסקות: סימנים לכאב קשה.
מכת חום: סימנים: במהלך טיול ביום חום הכלב מתיישב או נשכב ולא רוצה להמשיך ללכת, מפגין תשישות רבה, יש לו דפיקות לב מהירות, הוא מתנשם באופן כבד והחניכיים שלו אדומות כהות – מכת חום מחייבת טיפול חירום באופן מיידי.
ניסיונות תכופים ורבים להקיא, בטן נפוחה: הדבר נכון בעיקר לכלבים מגזעים גדולים, אבל אין להתעלם מכך גם בגזעים קטנים. כאשר הכלב מנסה להקיא מספר פעמים בשעה, והבטן שלו נפוחה- יש לגשת מיד לווטרינר. ייתכן מאוד ומדובר במקרה של היפוך קיבה שיכול להיות קטלני. במקרה שכזה המהירות חשובה מאוד – איחור יכול להוביל למוות.
הקאה עם דם: סימן לגוף זר במערכת העיכול, או לבעיות אחרות במערכת העיכול.
ריור רב, רעידות, עוויתות, חולשה רבה, נפילות: אלו הם סימנים להרעלה. אם מופיעים מקצת הסימנים הללו – או רובם – יש ליצור קשר באופן מיידי עם ווטרינר או להגיע אליו במהירות. הרעלה יכולה להיות מטופלת- אבל יש חשיבות גדולה לזמן שעובר בין ההרעלה לבין הטיפול.
לשון כחולה: לרוב הסימן הזה מופיע יחד עם נשימה מאומצת – יש לגשת מיד לווטרינר.
חניכיים לבנות מאוד: הצבע הטבעי של החניכיים הוא ורוד. אם הן הופכות לבנות או חיוורות מאוד יש לגשת מיד לווטרינר.
הפרשות מסריחות אצל כלבות: אם מופיעות הפרשות מאיבר המין הנקבי אצל כלבות לא מעוקרות, והן נמשכות יותר מחצי יום, ייתכן ומדובר בדלקת רחם. יש לפנות מיד לווטרינר כיוון שהטיפול הנדרש הוא מיידי.
עיניים אדומות או מעורפלות: העיניים מלמדות אותנו הרבה על מצבו הבריאותי של הכלב. עיניים אדומות או מעורפלות יכולות להיות סימן לזיהום, וטיפול מהיר יכול למנוע מבעיה קטנה להפוך לבעיה גדולה. חשוב לפנות לווטרינר ללא דיחוי – לא באמצע הלילה אבל כן לקבוע תור מוקדם ככל האפשר.
המלטה שמסתבכת: המלטה שנמשכת יותר מארבע שעות, צירים של שלושים דקות ללא תוצאה ופער זמן של יותר משעתיים בין גור אחד לשני – יש לגשת באופן מיידי לווטרינר.

כלבים, כמו בני אדם, סובלים ממגוון רחב מאוד של מחלות וקשה מאוד לפרט את כולן. ציינו למעלה מגוון סימנים נפוצים המעידים שלכלב שלכם יש בעיה. אך ייתכנו סימנים נוספים שלא ציינו. בכל מקרה של ספק כדאי להתייעץ עם הווטרינר שלכם – אבחון מוקדם וטיפול מהיר בבעיה רפואית, יכולים למנוע הסתבכויות קשות ולהציל את חיי חיית המחמד שלכם.

טלפון חירום זמינות 24/7 : 0545-252-252