כמה פעמים קרה לכם שישבתם עם כלבכם בסלון בערב וראיתם סרט בטלוויזיה, כשלפתע ריח חריף מילא את חלל החדר? מבט אחד זעוף בכלבכם והוא בתגובה מרכין את ראשו במבוכה. אין ספק שנפיחות זה אירוע טבעי אך כשזה מגיע בתדירות גבוהה כנראה יש בעיה.

ההגדרה הפיזיולוגית של נפיחות היא מעבר של גז מהמעיים דרך פי הטבעת. התופעה הזו נפוצה יותר בכלבים מאשר בחתולים, ובעיקר אצל כלבים שאינם פעילים אשר רובצים הרבה בבית.

מה גורם לנפיחות מוגברות בכלבים?

כאמור, תדירות גבוהה של גזים מעידה על בעיה במערכת העיכול. לרוב מדובר באי סבילות של המעי לאחד או יותר ממרכיבי המזון בדיאטה של כלבכם. אי סבילות זו נוצרת בעיקר מהאכלה במזון נחות מבחינת הנעכלות שלו והמרכיבים התזונתיים שבו. המרכיבים לא מתעכלים כמו שצריך ועוברים כמעט בשלמותם למעי הגס, שם החיידקים מפרקים את האוכל. תוצרי הלוואי של פירוק זה הם הגזים. חלק מהגזים הם ללא ריח, אך חלקם (במיוחד אלה שמגיעים מפירוק של שומנים וחלבונים) מדיפים ריח רע במיוחד. גזים אלה מורכבים בחלקם מאמוניה וגופרית, חומרים בעלי ריח עז שלא נעים לנשום.

סיבה נוספת קשורה לקצב האכילה. כאשר כלבכם מקבל מזון איכותי אבל זולל אותו במהירות, המזון "נתקע" במערכת העיכול ומחכה לפירוק על ידי הגוף. היות שהגוף לא מסוגל להתמודד עם כמות גדולה מאוד של מזון בזמן קצר, מתחילים להיווצר גזים. בנוסף, אכילה מהירה יכולה לגרום לבליעת אוויר תוך כדי הזלילה. בשפה מקצועית, צורת אכילה זו נקראת אירופאגיה ("אכילת אוויר"). במצב של אירופאגיה מצטברים גזים בקיבה ובמקרים מסוימים הדבר אף יכול לגרום לקשיי נשימה. ברוב המקרים גזים אלה משתחררים דרך הפה או ממשיכים לכיוון המעיים.

חשוב לדעת, אם אתם מצ'פרים את חיית המחמד שלכם בחלב ובתוצריו או במוצרי סויה, למרות שזה יכול להיות מאוד טעים להם, חלקם לא יוכלו לפרק את המזונות הללו בצורה תקינה, מה שיגרום להיווצרות גזים במערכת העיכול.

איך אתם יכולים להפחית את הפליטות המוגברות של הגזים?

ברגע שהבחנתם שחיית המחמד שלכם סובלת מגזים, מומלץ להעבירה למזון רפואי מיוחד שמתעכל בקלות. ניתן, בימים הראשונים בלבד, להעביר לדיאטה ביתית של אורז ועוף מבושלים כדי להרגיע את מערכת העיכול (האכלה במזון ביתי אינה מומלצת משום שלאורך זמן ייווצרו חוסרים במינרלים ובוויטמינים חיוניים לעצמות וללב).

פעולות נוספות שאתם יכולים לעשות:

• טיילו עם כלבכם: טיולים ארוכים יותר תורמים לפעילות מעיים תקינה.

• מנעו מכלבכם לזלול במהירות את האוכל: ניתן לעשות זאת על ידי פיזור של כמה תחנות האכלה בבית. אפשר להשתמש בכלים מיוחדים המקשים על כלבכם להוציא מהם את המזון (טוב גם לצורך תרגול מנטאלי של חיית המחמד).

• האכילו את כלבכם במספר מנות קטנות במשך היום (תוך שמירה על המנה היומית המומלצת).

• צ'פרו את כלבכם בעזרת חטיפים איכותיים בלבד המותאמים לכלבים והקפידו לא להגזים בכמויות.

במידה וחיית המחמד שלכם ממשיכה בייצור גזים למרות ביצוע פעולות אלה, יכול להיות שזו התחלה של בעיית עיכול אשר דורשת התערבות מקצועית. פנו אלינו ונעזור לכם במציאת פתרון לבעיה.

לרשותכם,

בית חולים לחיות שדמה.