דלקת רחם (פיומטרה) הינה מחלה שנגרמת עקב השפעת הורמון הפרוגסטרון על הרחם. דלקת זו הינה מצב חירום בכלבות ובחתולות וללא התערבות מהירה, היא מהווה סכנת חיים מידית.

רקע פיזיולוגי קצר:
השלב השלישי של המחזור בכלבות ובחתולות נקרא דיאסטרוס (בחתולות יש שלב נוסף שנקרא אינטראסטרוס אבל פירוט על שלב זה יהיה כבר בכתבה אחרת). הוא מתקיים 30-45 ימים לאחר הביוץ.
בשלב זה קיים בשחלה מעין "גופיף צהוב" אשר מפריש את הורמון הפרוגסטרון. הרמה הגבוהה של הורמון הפרוגסטרון בגוף יוצרת שינויים במבנה הרחם כגון עלייה בהפרשות וירידה בכיווץ השרירים של הרחם. שינויים אלה הינם חשובים במהלך הריון אבל במצב בו אין עובר שצריך להתפתח, שינויים אלו מעמידים את הרחם בסכנה של זיהום חיידקי.
החיידקים יכולים להגיע לרחם ממקור חיצוני (דרך הווגינה אשר ממוקמת קרוב לדרכי השתן), או במצב פחות שכיח דרך הדם.( אי.קולי הוא החיידק הנפוץ ביותר שמבודד מכלבות וחתולות שחלו במחלה קשה זאת).

השכיחות של המחלה גבוהה יותר אצל כלבות מאשר אצל חתולות, מכיוון שחתולות עוברות ביוץ רק במהלך הזיווג, בניגוד לכלבות שאצלן הביוץ הוא מחזורי. תופעה פיזיולוגית זו גורמת לחתולות להיות כמעט תמיד בהריון לאחר הזיווג. כלבות לעומת זאת מבייצות באופן ספונטני ולכן אם הן לא נכנסות להריון, הן חשופות להשפעת הורמון הפרוגסטרון לאורך תקופה ארוכה יחסית (תקופה זו בכלבות נקראת הריון מדומה) ולכן בעלות סיכוי גבוה יותר לפתח דלקת רחם.

דלקת רחם יכולה להתבטא בהפרשות דלקתיות מהווגינה, אך לא תמיד. דלקת רחם ללא הפרשות פירושה שצוואר הרחם הינו סגור. זהו מצב חמור מאוד ומסוכן יותר מהמצב בו הרחם פתוח ויש הפרשות, מכיוון שהרחם הסגור עשוי להיקרע בחלל הבטן, וכתוצאה מכך לגרום לזיהום מפושט שיכול להוביל למוות מהיר.

הסימנים הקלאסים לדלקת רחם בכלבות ובחתולות:

-שתייה מרובה והשתנה מרובה
-הפרשות רבות מהווגינה אשר מדיפות ריח רע
-חוסר תיאבון
-חום גבוה
-עייפות ואפאטיות
-ירידה במשקל
-הקאות ושלשולים

כיצד מתבצע האבחון?

בדיקות דם ושתן מאפשרות לנו לגלות עלייה חדה בתאי דם לבנים, המעידים על זיהום חמור. בעזרת בדיקת השתן ניתן לאבחן אם החיה החולה מסוגלת לרכז שתן ואם קיימת פגיעה בכליות. עלייה באנזימים מסוימים, בשילוב מראה אופייני בצילומי רנטגן ובבדיקת אולטרסאונד מאששים את האבחנה.
דלקת רחם (פיומטרה) אינה חייבת להתקיים בשתי קרנות הרחם. היא יכולה להיווצר בקרן רחם אחת בלבד ואף בזמן הריון בקרן הרחם השנייה.

מהו הטיפול הנדרש לאחר שמאבחנים דלקת רחם?

מצב של דלקת ברחם הינו מצב חירום וחיי הכלבה או החתולה נמצאים בסכנה ממשית. נדרש לייצב את חיית המחמד ע"י מתן נוזלים ותרופות אנטיביוטיות לווריד ולבצע הוצאה של הרחם בניתוח בהרדמה מלאה.

במידה ויש לכם שאלות בנושא נשמח לייעץ ולעזור לכם.

צוות בית חולים לחיות שדמה.