אלרגיה של העור בכלבים – אטופיק דרמטיטיס

מהי אלרגיה?

אלרגיה היא תגובה בלתי צפויה ובלתי רצויה של מערכת החיסון, כלפי חומרים שהם בדרך כלל בלתי מזיקים ואפילו מועילים.

תפקידה העיקרי של מערכת החיסון הוא להגן על הגוף מפני חומרים או מיקרואורגניזמים מזיקים והיא עושה זאת בעיקר על ידי יצירת נוגדנים וקולטנים ייחודיים הנקשרים לחומר הזר שחדר לגוף וגורמים לסילוקו. כאשר מערכת החיסון מפתחת רגישות יתר כלפי גורמים בלתי מזיקים הנמצאים בסביבה הטבעית שלנו הרי אז מדובר באלרגיה ואת הגורם שגרם לתגובה האלרגית אנו מכנים אלרגן.

האלרגנים הטיפוסיים הם חלבונים המרחפים באוויר (כגון: אבקני צמחים, וקרדית אבק הבית); מזונות (חלב, ביצים, בוטנים) ארס דבורים ועוד.

מה זה אטופיק דרמטיטיס?

אטופי זו נטייה על בסיס גנטי לפתח תסמינים אלרגיים אחרי חשיפה חוזרת לחומר )"אלרגן"(אשר נישא באוויר ונשאף או נספג דרך העור. חומר זה, בדרך כלל לא מזיק כמו אבקנים של פרחים,אבק ודשא.רוב הכלבים מתחילים להראות סימני אלרגיה בין השנה הראשונה לשלישית של חייהם.ישנם מקרים נדירים שאטופי מתפתחת בגיל צעיר כמו 6 חודשים או אצל כלבים מבוגרים מעל שבע שנים.היות ונטייה זו עוברת בתורשה ישנם גזעי כלבים שנוטים יותר מאחרים לפתח את האלרגיה הזאת. הגזעים כגון: לברדור רטריבר,גולדן רטריבר, רוב הטריירים, סטר אירי ואנגלי, לאסה אפסו, בולדוג, ביגל, בוקסר, פאגים, שנואצרים מיניאטורים,קוקר ספניאל אמריקאי ושר פיי.

מה הם התסמינים של אטופיק דרמטיטיס?

כלבים אטופיים בדרך כלל ילקקו,יחככו,יגרדו,ינשכו את רגליהם,את הפנים,את האוזניים ואת בת השחי,ויגרמו לאדמומיות,איבוד שיער ועיבוי של העור המגורה.התעטשויות ודלקות אוזניים הם תסמינים נוספים. יש לזכור ולהבין, שלעיתים, אלרגנים נוספים כמו ממזון ומפרעושים אשר מתווספים לאלרגן הנישא באוויר מעצימים את הגירוד ואת התסמינים.בנוסף הגירוד מתעצם כאשר פתוגנים כמו חיידקים ופטריות פוגעים באיזור המגורה. כמו כן ישנם כלבים שמפתחים את התסמינים רק בעונה ספציפית בשנה אבל לרוב הכלבים מגרדים במשך כל השנה.לעיתים טיפול רק בגורם אחד יוריד מעוצמת הגירוד של כלבכם,לכן צריך לזכור כשמטפלים באלרגיה צריך לטפל בכל הגורמים האחרים אשר עלולים לגרום לגירודים.

איך מתבצע האיבחון לאטופי?

הווטרינר יערוך לכלבכם בדיקה פיזיקאלית מקיפה, ועל פי הסימנים הקליניים ובדיקות דם יהיה אפשר להגיע לאבחנה מדויקת לגבי הסיבה לגירוד

האם אפשר לטפל באלרגיה?

טיפול באלרגיה יכלול הימנעות מהגורם האלרגני וטיפול בסביבת הכלב במידת הצורך,טיפול בפצעים שנוצרו ובעור המגורה,והרגעת תגובת היתר של מערכת החיסון.

יש לזכור שאלרגיה היא בעיה ולא מחלה ,וזאת התמודדות לכל החיים.המפתח לטיפול מוצלח הוא סבלנות ואורך רוח.